O autorze
Cześć. Nazywam się Adam Grzesik
Na codzień prowadzę własne firmy i pomagam innym przedsiębiorcom zarabiać pieniądze. Robię to poprzez dzielenie się praktyczną wiedzą, ciekawymi warsztatami i podczas konsultacji.

Przez wiele lat pracowałem na stanowiskach dyrektora sprzedaży, operacyjnego i generalnego. Od ośmiu lat prowadzę własne firmy.

Klienci najbardziej cenią mnie za:
- podejście budżetowe, dlatego zarabiają
- praktyczne rozwiązania, stosuję tylko to co działa w polskich realiach
- upraszanie, w prosty sposób tłumaczę skomplikowane tematy

8 zasad bycia Liderem w swoim biznesie

Kiedy prowadzisz biznes nie wystarczy być tylko właścicielem. Musisz stać się także LIDEREM. Opisane osiem zasad bycia Liderem pozwoli Ci stać się takim Człowiekiem dla pracowników i klientów.

KREOWANIE

Jako lider musisz zbudować 3 rzeczy:

1. Odpowiednie środowisko do pracy

Nie ma najmniejszego znaczenia, czy pracujesz w punkcie usługowym, sklepie czy wielkim biurowcu. Jako Lider jesteś w pełni odpowiedzialny za to, aby fizyczne miejsce, w którym pracują ludzie, było czyste i przyjemne, a klienci od razu widzieli, że mogą Ci zaufać. To, że artystyczny nieład może być użyteczny to… tylko Twoja opinia. Pracownicy przychodząc do pracy muszą czuć i widzieć, że przekraczając próg miejsca pracy przechodzą ze „świata prywatnego” do „świata biznesu”. Nie masz obowiązku robić wszystkiego własnoręcznie, ale to Ty za to odpowiadasz.

2. Odpowiednią atmosferę

Będąc Liderem buduj w firmie atmosferę osobistej odpowiedzialności wśród pracowników. Każdy z nich musi mieć świadomość, że wszystko co robi, ma określone konsekwencje. Zadaniem Lidera jest egzekwowanie odpowiedzialności za czyny, ale wcześniej powinien poinformować pracownika o swoich wymaganiach. To pozwoli dobrym pracownikom piąć się w górę i będzie ich motywować do działania. Odpowiednia atmosfera to również swoboda myślenia, przedstawiania własnych pomysłów, sugestii, uwalnianie kreatywności i … zgoda na popełnianie błędów. Tak! Bo w biznesie uczymy się właśnie na błędach. Buduj atmosferę, w której myślenie i nowe pomysły są doceniane i cieszą się aprobatą Lidera.

3. Odpowiedni zespół ludzi

Zatrudniaj odpowiednich ludzi, chociaż nie jest to proste. Sporo napisałem o tym w artykułach:
> Pierwszy z dwóch sposobów zatrudniania przeze mnie ludzi, którym chce się pracować

> Mój drugi sposób na zatrudnianie ludzi, czyli rekrutacja trwa dłużej niż sądzisz

W biznesie kieruję się hasłem reklamowym amerykańskiej bizneswoman Leony Helmsley: „Nie uczymy naszych ludzi, jak być dobrymi pracownikami, my po prostu zatrudniamy najlepszych”. Zatrudniaj jak najlepszych ludzi, a następnie przeszkol ich tak, aby jeszcze lepiej wykonywali swoje obowiązki.


Larry Winget nauczył mnie zasady 20-60-20.
Mówiąc w skrócie głosi ona, że górne 20% to sama śmietanka pracowników. Osoby, które się nie spóźniają, są uczciwe i spójne wewnętrznie. Bardzo dobrze wykonują powierzone im obowiązki. Pracują tak samo wydajnie niezależnie od tego, czy patrzysz im na ręce, czy pozostawiasz dużo samodzielności. Szanują klientów i innych pracowników.

Dolne 20% to dokładne przeciwieństwo górnych 20%. Zapewne wiesz, o czym piszę. Ta kategoria pracowników nie ma dla Ciebie, firmy i klientów najmniejszej wartości. Mogą być to ludzie mili i sympatyczni, ale nie płacisz im za taki zestaw cech, tylko za skuteczność w działaniu. Teraz sam oceń, kto pozostał.

Środkowe 60% personelu to osoby, które są w pracy niezłe. Nie są to ludzie idealni, ale są znośni. To właśnie im poświęć najwięcej czasu. To oni najbardziej zasługują na Twój czas i wysiłek. Pomagaj im rozwinąć się i usamodzielnić.

Dolne 20% - cóż, prawdopodobnie nauczono nas, że musimy pracować z miernymi ludźmi. To największa bzdura w biznesie. Sympatycznych leserów i miłych wałkoni pozbądź się szybko z życia zawodowego i nie trać na ich reformowania swojej energii. To zmarnowane nakłady.

KOMUNIKOWANIE

Przy kierowaniu ludźmi pierwszą rzeczą, którą obowiązkowo musisz wykonać, jest przekazanie Wspólnego Celu. Ludzie powinni mieć jasność, jaki jest cel działania firmy. Tu nie chodzi o misję firmy lub o przynoszenie zysku. Wytłumacz wszystkim, na czym polega ich praca i jak ma się ich stanowisko do całej struktury firmy. Wielu pracowników nie spełnia oczekiwań, ponieważ nikt im nie objaśnił, na czym polega ich praca. Kluczem do sukcesu jest reguła: przekaż ludziom, co mają robić, ale nie poświęcaj zbyt wiele energii na mówienie, jak mają to robić. Zamiast tego wyjaśnij zakres i powód, cel ich pracy, a następnie pozwól się zaskoczyć ich kreatywnością.

EDUKOWANIE

To kolejne zadanie Lidera. Zapewnij ludziom, z którymi pracujesz, edukację. Sam ich nauczaj, daj im dostęp do książek, nagrań, seminariów. Zadbaj, aby rozwijali siebie i również, aby uczyli się rzeczy związanych z firmą i ich stanowiskiem. Niewiele firm zachęca pracowników do rozwoju osobistego. Wydaje się, że nie rozumieją faktu, iż dobrzy pracownicy przynoszą dobre rezultaty. Często słyszę obawy o to, że wyedukowane kadry odejdą do konkurencji lub otworzą własne firmy. Uświadamiam wtedy Liderów, że problemem będzie kiedy nie zadbają o edukację zasobów ludzkich i zastępy niewyszkolonych ludzi będę nadal pracować dla nich. Pamiętaj! Kiedy się nie rozwijasz, zaczynasz się zwijać. To, co doprowadziło Cię do miejsca, w którym aktualnie jesteś, nie wystarczy, aby Cię tu utrzymać. Musisz zadbać o rozwój i edukację. Jako Lider – własną i pracowników.

DELEGOWANIE

Nie używasz Porsche do przewożenia mebli przy przeprowadzce, bo to auto jest zbyt cenne i nie w tym celu zostało wyprodukowane. Zamiast tego wysyłasz meblowóz, ponieważ to właściwy pojazd. To samo dotyczy efektywnego delegowania. Lider nie wykonuje pracy, którą może wykonać ktoś szybszy, lepszy, tańszy, kto lubi bardziej tę pracę. Takie są zasady delegowania. Zanim sam zabierzesz się za konkretne zadanie, zadaj sobie następujące pytania:
- Czy jest ktoś, kto zrobi to szybciej?
- Czy jest ktoś, kto zrobi to taniej?
- Czy jest ktoś, kto zrobi to lepiej?
- Czy jest ktoś, kto lubi to bardziej niż Ty?
Jeśli na jedno z nich odpowiedziałeś twierdząco, powierz zadanie pracownikowi, który Ci pierwszy przyszedł na myśl. To z pewnością będzie strzał w dziesiątkę!

PARTYCYPOWANIE

Nagradzaj sukcesy i zachowania, które uważasz za godne naśladowania i rozwoju.
Moja lekcja liderska dla Ciebie jest następująca:
1. Nagradzaj natychmiast – kiedy widzisz, że pracownik robi coś, co jest warte nagrody, nie czekaj na koniec miesiąca.
2. Bądź konkretny – zamiast uogólniać słowami „jestem z ciebie zadowolony”, powiedz z czego konkretnie; np. „ bardzo mi się podobało, jak poprowadziłeś tę rozmowę telefoniczną, a najlepsze było, kiedy użyłeś zwrotu…”
3. Chwal na osobności i publicznie – oba te rodzaje pochwał są potrzebne. Sam musisz wyczuć, co w danej sytuacji będzie lepsze, ale nie popadaj w skrajności. Używaj różnych sposobów na docenienie pracownika.
4. Bądź kreatywny w nagradzaniu – nie tylko słowa lub pieniądze motywują ludzi. Zbuduj sobie całą listę nagród. Wpis do akt, rekomendacja na piśmie, 2 godziny na lunch wliczone do czasu pracy, seminarium, książka, płyta edukacyjna…
5. Szukaj nagród, które mają charakter osobisty – tutaj porównam pracowników do Twoich dzieci. Nie możesz traktować wszystkich tak samo. Nie dawaj hamburgerów wegetarianom ☺, a jeśli ktoś jest bardzo rodzinny, to daj mu voucher na obiad z rodziną, zamiast wyjazdu na tygodniowe wakacje dla singli. Przejaskrawiam, ale chodzi o to, że spersonalizowany prezent okazuje szacunek obdarowanemu i zwiększa jeszcze radość z docenienia jego pracy.

RESETOWANIE

Przeczytałeś i wdrożyłeś wszystkie rzeczy, o których napisałem. Kreowałeś, delegowałeś, edukowałeś, komunikowałeś i nagradzałeś… zmęczony? Powinieneś odczuwać taki stan. Teraz nadszedł czas na… Ciebie. Zresetuj się trochę, oderwij od zajęć. Znajdź czas dla siebie, opuść siedzibę firmy na godzinę czy dwie. Grota solna, trening, kino w środku dnia, drzemka. Zmień swój stan i jednocześnie pozwól pracować ludziom, kiedy Ciebie nie ma w firmie. Nazywam to: „zejdź z drogi i nie przeszkadzaj”. Zarządzając menedżerami, często zabierałem ich na dzień lub dwa z dala od ich zespołów, ponieważ wierzę, że ludzie są bardzo mądrzy i nie trzeba ich nieustannie kontrolować. Naucz się nie wtrącać we wszystko. Pozwól popełniać ludziom błędy, jeśli prowadzą do dalszego rozwoju. Po prostu wyluzuj trochę i czasem odpuść pełną kontrolę. Będziesz miał wtedy dużo więcej energii dla przyszłych działań wymagających pełnego skupienia.

OCENIANIE

Zatrudniłeś ludzi i dałeś im możliwość wykonywania pracy, za którą im płacisz. Co pewien czas przychodzi moment oceny. Pomoże Ci w tym mądry system premiowy, w którym każdy może sam wyliczyć sobie premię i nie zależy to od Twojego uznania, tylko od wyników. Kolejną rzeczą są systemy, które pozwolą Ci ocenić jakość wykonanej pracy. Warunek jest jeden: pracownik musi doskonale wiedzieć, co konkretnie podlega ocenie i co powinien zrobić, aby otrzymać najwyższą notę.

USUWAJ

Zwolnienie z pracy nie jest czymś, co robisz komuś, ale czymś co robisz dla kogoś. Dobrze przeczytałeś. To przysługa dla pracownika, który nie pasuje do Twojej organizacji. Który nie gra w tę samą grę, co Ty. Który nie przybliża Cię do celu. Pozwól mu odejść i znaleźć sobie miejsce, do którego będą lepiej pasować. Ludzie sami wiedzą, że nie są idealni dla Twojej firmy, ale często z braku alternatywy siedzą w swojej pozornej strefie komfortu i pracują tak, żebyś ich nie zwolnił. Czyli na styk.
Podczas konsultacji biznesowych często opisuję pewien film przyrodniczy, w którym łapacze małp jako pułapki ustawiają specjalne słoje z orzeszkami ziemnymi. Słoje są przy otworze wąskie, a dalej szerokie. Kiedy małpa sięga po orzeszki, swobodnie wkłada całe ramię, ale kiedy orzeszki ma w garści, nie może już jej wyjąć. Ze strachu, że nie zdobędzie więcej smakołyków, nie wypuszcza z ręki tych, które już zagarnęła, ale też nie uwalnia ręki. Ty jesteś mądrzejszy od małpy. Czasem trzeba poluźnić uścisk i zwolnić ludzi, wypuścić ich na wolność.
Uważam, że nie ma miejsca na złych pracowników ponieważ:
• Źli pracownicy krzywdzą klienta.
• Źli pracownicy mają negatywny wpływ na innych pracowników.
• Źli pracownicy podważają Twoją wiarygodność jako menedżera i przywódcy.
• Źli pracownicy zabijają Twój biznes!

MOTYWACJA

A co z motywacją? Cóż, sądzę, że motywacja w biznesie działa na krótką metę, przez chwilę. Ludzie i tak zrobią, co chcą i kiedy chcą. W biznesie wierzę w bycie Irytującym Liderem. Liderem, który jest wzorem i wymaga doskonałej pracy do tego stopnia, że jeśli pracownicy nie są w stanie jej wykonać, dochodzą do takiego stopnia irytacji, że sami przechodzą do firm, gdzie są niższe standardy.

PODSUMOWANIE

Bycie Liderem w biznesie oznacza Przywództwo. To określenie tego, jaka praca jest do wykonania i zdobycie ludzi do jej zrealizowania. Pamiętaj, że 20% ludzi jest świetnych bez względu na to, co Ty sam dla nich zrobisz. Podobnie, 20% ludzi jest „okropnych” i nie masz na to wpływu. Poświęć czas i energię pozostałym 60%, aby wznieśli się wyżej. KREUJ odpowiednie środowisko, atmosferę i zespół, który zwycięży dla Ciebie. KOMUNIKUJ w czytelny i zrozumiały sposób do czego dążycie. EDUKUJ ludzi, którzy mają potencjał. W edukacji koncentruj się zarówno na rozwoju osobistym, jak i wiedzy o biznesie, w który działacie. DELEGUJ wszystko, co może zostać zrobione szybciej, taniej, lepiej lub przez kogoś, kto to bardziej lubi. PARTYCYPUJ aktywnie w pracy i nagradzaj zachowania, których oczekujesz. RESETUJ siebie i okazjonalnie zostawiaj pracę tylko w rękach pracowników bez osobistego nadzoru. OCENIAJ jakość pracy zespołu i pokazuj ludziom w jaki sposób mogą być jeszcze lepsi. USUWAJ złych pracowników szybko i zatrudniaj DOBRYCH powoli. Ciągłe MOTYWOWANIE w biznesie jest niemożliwe – zapomnij o tym.

Sprawdź jak stać się liderem w swoim życiu - kliknij

Adam Grzesik
Trener i Założyciel BiznesMBA.pl
www.adamgrzesik.pl
Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie
Trwa ładowanie komentarzy...